(karta nr 952)
 

KOMPUTER POKŁADOWY

Komputer pokładowy jest urządzeniem mikroprocesorowym wspomagającym pracę środków komunikacji zbiorowej, takich jak: autobusy, trolejbusy, tramwaje. Komputer składa się z trzech zasadniczych elementów: 1.Zestawu modułów pomiarowych (ilość modułów zależna od pożądanych funkcji). 2.Modułu centralnego. 3.Modułu wizualizacji i sterowania. Moduły pomiarowe to w rzeczywistości szereg czujników, których zadaniem jest pomiar wielkości elektrycznych i nieelektrycznych warunków pracy urządzeń, które są nadzorowane lub regulowane poprzez komputer pokładowy, np.: parametrów silnika (temperatura, ciśnienie oleju, zużycie energii lub paliwa itp.), ciśnienia w obwodach powietrznych, prędkości, sprawności obwodów elektrycznych i bezpieczników . Moduł centralny służy do przetwarzania i obróbki danych przesyłanych z modułów pomiarowych oraz do rejestracji wybranych parametrów (może spełniać rolę tzw. czarnej skrzynki). Moduł wizualizacji i sterowania służy do prezentacji graficznej na wyświetlaczu LCD mierzonych parametrów pracy poszczególnych urządzeń oraz do sterowania niektórymi z nich. Ponadto wyświetla parametry krytyczne w wypadku pojawienia się ich, co umożliwia szybkie wykrycie awarii. Takie wielkości jak np.: czas, data, temperatura powietrza, ilość przejechanych kilometrów itp. oraz dane zawarte w pamięci jednostki centralnej, mogą być odczytywane na żądanie. Komputer może współpracować i zarządzać kasownikami, tachografem, systemami informacyjnymi dla pasażerów, GPS-em, systemami bezpieczeństwa itp. Dzięki modułowej budowie możliwe jest dowolne poszerzanie funkcji komputera oraz, co bardzo istotne, możliwość zabudowania w już istniejącym taborze (bez względu na rodzaj i markę środków


PRZYKŁADOWE WIZUALIZACJE GENEROWANE PRZEZ KOMPUTER POKŁADOWY




EKRAN GŁÓWNY


TEST ŻARÓWEK


EKRAN GŁÓWNY

powrót